Hvorfor lave en app til unge på gymnasiale uddannelser?
Hver anden gymnasieelev føler sig stresset og mistrives. Med appen LifeMap lige ved hånden, har de unge mulighed for at forholde sig til de problemer, som teenagelivet byder på i ro og mag.
LifeMap tilbyder de unge at begynde med at forholde sig til sin livssituation på egen hånd og i en anden kontekst end i de klassiske rådgivningssituationer, hvor man samtidig med at skulle forholde sig til sine problemer også har en voksen vejleder at forholde sig til. I LifeMap er det unge, der fortæller deres egne erfaringer med problemer som fx stress, ensomhed, gaming og jagten på likes på sociale medier. Det giver den unge mulighed for at reflektere over sin egen situation og finde en vej til fx at bede om hjælp, inden problemerne bliver for store.
LifeMap er udviklet af unge, til unge og på de unges præmisser
Med LifeMap i hånden kan de unge forholde sig til andre unge i samme situation, få tid til eftertanke og vælge den vejledning, der passer bedst. Mange unge oplever det som meget overvældende at skulle tage hul på en problemstilling i sit liv, og det kan være svært at bede hjælp, fordi de ofte oplever deres problemer som diffuse og svære at sætte ord på.
LifeMaps budskab: 'Man må godt få hjælp'
Når man skal flytte sig mentalt fra et sted til et andet, kræver det en tid alene, hvor man kan sidde og tænke lidt over tingene. I LifeMap vil de unge i flere problemstillinger blive opfordret til at tage kontakt til en relevant person. Den unge kan derfor forberede sig på, at 'på et tidspunkt skal jeg tale med et levende menneske'. I en hverdag som ofte opleves som meget krævende og intens, er det vigtigt for den unge selv at kunne styre, hvornår han eller hun er klar til at tage dette skridt. App´en støtter dette skridt ved at betrygge den unge i, at han eller hun ikke er alene, og i filmklippene vil de unge få bekræftet dette, og samtidig også blive forberedt på, at det er hjælpsomt at få talt med andre og række ud efter hjælp, fremfor at gå alene i det skjulte med sit problem. Dette er et helt centralt budskab i LifeMap.
LifeMap kan hjælpe til at udvikle mestringsstrategier
Følgende to aspekter giver stor mening og motivation, når vi taler om en app, som kan være hjælpsom i forhold til nogle af de problemer og udfordringer, man kan møde som ung i gymnasiet.
- Det har vist sig, at når unge får mulighed for rådgivning inden problemer vokser sig store, undgår de i nogle tilfælde at få alvorligere problemer.[1]
- At trives som ung hænger sammen med om den unge har troen på sig selv og troen på sin egen evne til at skabe trivsel for sig selv – mestringsstrategier - altså har erfaringer med, at man kan handle for at forandre en problemsituation til det bedre. Omvendt kan man sige, at hvis den unge ikke har troen eller erfaringer med dette, kan det skabe dårlig trivsel[2].
Nye betingelser for ungdomsliv
Overskrifter som 'Gymnasieelever går til psykolog som aldrig før', 'Flere gymnasieelever føler sig deprimerede' samt alarmerende tal om frafald, har præget overskrifterne gennem de seneste år.
(kilde: Jens Christian Nielsen, ungdomsforsker ved Aarhus Universitet)
Advisory Boards
Udmeldinger fra gymnasieelever om trivsel og mistrivsel, peger på, at de unge mener, at de skal klare problemerne selv. Det er velkendt, at de undlader at fortælle om deres problemer til deres forældre af forskellige årsager, herunder også at de ikke vil gøre deres forældre urolige eller kede af det. Mange går derfor helt alene med problemerne. Nogle bryder tavsheden og taler med lærere og andre voksne i deres omgangskreds. Denne voksenkontakt betyder rigtig meget for de unge, men stadig er det alt for få, der rækker ud efter hjælp.
De unge er optagede af, hvordan man kommer ud af tabuiseringen om det at have problemer. De drøftede, hvordan de sociale medier inviterer til iscenesættelser om det perfekte liv, og hvilken effekt det har i form af, at ”folk ikke taler om deres problemer. De vender det indad i stedet.” ”Man vil ikke sættes i bås som en, der har problemer, og går til psykolog. Man vil virke overskudsagtig!”
En stikprøveundersøgelse med alarmerende tal
– se også psykolog Ida Kochs artikel ”De udfordrede Unge” i ’Værktøjskassen til Gymnasier’.
Føler sig Stresset, presset, magter ikke lektier:
- 26 % jævnligt, 30% ofte, heraf 10% dagligt
- 40 % føler sig regelmæssigt ensomme
- 31 % oplever koncentrationsbesvær og søvnproblemer
Tanker om at droppe ud:
- 25 % svarer ”ofte” og ”dagligt”
- 70 % aldrig
- 26 % nogle gange
- 54 % ingen
- 29 % venner
- 14 % forældre
- 2 % lærere/studievejledning
- Dårlig kommunikation ml lærer og elev 33 %
- Klassens trivsel 34 %
- Familieforhold 19 %
- Vennerelationer 10 %
- Kærester, forelskelse, hjertesorg 4 %
Eleverne peger på, at det er vigtigt at sætte ind på bl.a. følgende områder:
- Mobning 34 %
- Unges problemer 30 %
[1] En rapport har samlet ti kommuners erfaringer med rådgivningstilbud til skoleelever. Når skoleelever med udfordringer får rådgivning via deres skole og kommune, undgår de i mange tilfælde at få alvorligere problemer. I 2012 har ti kommuner tilbudt unge skoleelever forskellige former for rådgivning som en del af et forsøg med Åben Anonym Rådgivning, hvor familier, børn og unge tilbydes gratis og anonym rådgivning på grundskoler og ungdomsskoler. Kommunerne har blandt andet arrangeret telefonrådgivning og ugentlige rådgivningsmøder.
Konklusionen lyder, at rådgivningen især er god til at tage problemer i opløbet, inden de udvikler sig alvorligt for barnet eller den unge.
[2] ”Når det er svært at være ung i Danmark – Unges beretninger om Mistrivsel og ungdomsliv” af Niels Ulrik Sørensen, Ane Grubb, Iben Warring Madsen og Jens Christian Nielsen, 2011 / 3 årigt forskningsprojekt / CEFU